Sunday, November 21, 2010

KARANGAN RESPON TERBUKA[2]


KEBAIKAN BERSUKAN.

Bersukan satu bentuk aktiviti riadah yang penting dalam kehidupan masyarakat hari ini. Bersukan bukan sahaja menyihatkan badan malah dapat mengisi nasa lapang dengan perkara-perkara yang mendatangkan manfaat. Pelbagai usaha yang dilakukan oleh kerajaan dalam usaha memupuk minat masyarakat dalam menyertai aktiviti.Lantaran itu,pelbagai kebaikan yang dapat membantu mencerdaskan minda dan fizikal.

Selain itu, sukan juga sesuai dengan mereka yang mengamalkan amalan diet. Aktiviti bersukan sedikit sebanyak dapat membantu dalam usaha seseorang menjaga diet dan juga untuk mengurangkan berat badan atau obesiti. Berlari-lari anak di taman sudah mampu memecahkan lemak. Bersukan juga dapat mengisi masa lapang dan dapat menghindari perkara-perkara yang tidak berfaedah seperti melepak di pusat membeli-belah, terjebak dalam aktiviti penagihan dadah,lumba haram,jenatah dan sebagainya.

Sukan juga dapat membentuk disiplin diri yang tinggi.ini disebabkan dengan bersukan kita perlu sentiasa menjaga pemakanan.Misalnya tidak memakan makanana yang berlemak dan kalori yang tinggi.Justeru, bersukan dapat melatih seseorang untuk sentiasa menepati masa dan mematuhi peraturan yang ditetapkan.

Bersukan juga dapat mewujudkan perpaduan kaum.Kita dapat bekerjasama dan menjalinkan semangat muhibah dalam membentuk satu satu pasukan.Dengan aktiviti sukan
kita dapat mengangkat imej negara di persada dunia.Sebagaimana yang dilakukan oleh ratu squash,Nicol Ann David apabila mencapai kejayaan sebagai pemain nombor satu dunia.

Kesimpulannya, sukan memberi impak yang cukup tinggi terhadap kesihatan tubuh
badan khususnya serta kecemerlangan bagi negara umumnya.


Tuliskan karangan di bawah:
1. Iklan bertujuan mempromosikan sesuatu barangan atau perkhidmatan.
Bincangkan kebaikan dan keburukan iklan kepada masyarakat.

Pendahuluan.
Iklan mendedahkan pengguna dengan pelbagai barangan - promosi - kebaikan dan keburukan.

Isi-isi Penting.
Berikan dua kebaikan dan dua keburukan iklan tersebut.

Penutup.
Berikan pendapat anda[ulasan]- baik buruk terletak pada pengguna.

No comments:

Post a Comment